Skip to main content

Busyra 2




“ Wahai anakku, carilah maut nescaya dianugerahi hidup. Pemuda-pemuda itupun keluar menuju medan perang,berjuang bermati-matian melawan musuh sehingga banyak musuh yang terbunuh di tangan mereka. Akhirnya nyawa mereka sendirilah yang tercabut dari tubuh mereka. Ketika Al Khansa’ mendengar kematian keempat-empat putranya,sedikit pun beliau tidak merasa sedih bahkan beliau berkata ‘Alhamdulillah yang telah memuliakanku dengan syahidnya putra-putraku. Semoga Allah segera memanggilku dan berkenan mempertemukan aku dengan putraku dalam naungan Rahmat-Nya yang kukuh di syurga-Nya yang luas.’

Maka, memandangkan halaqah kita meminjam nama seorang tokoh yang sangat hebat, saya menyeru sahabat sekalian untuk sama-sama kita bermujahadah, menjadi sekental Al Khansa’ dalam perjuangan kita sepanjang di bumi ini. Semoga kita menjadi Al Khansa’ versi moden, yang melahirkan pejuang sehebat pejuang medan Qadisiyah. Dan untuk melahirkan pejuang yang hebat, kita sendiri perlu hebat berjuang menumpaskan musuh terutamanya musuh diri kita sendiri iaitu nafsu. Jadi cukup sekadar itu. Kita mulakan pembelajaran kita hari ini dengan bacaan doa.”

Dan bacaan doa dilantun, kelas tasmik pagi berjalan seperti biasa.Begitulah rutin kami setiap pagi – sesi tazkirah ringkas akan dijlankan selama lima minit, disusuli bacaan doa sebelum kelas pengajian bermula. Kuliah Lima minit atau nama glamornya KULLIMIN - bersama-sama mendidik diri menjadi pemberi bermula seawal pagi. Hari ini tiba giliran aku sebagai pentazkirah. Sengaja aku pilih untuk berkongi mengenai tokoh tersebut, dengan harapan semua ahli halaqah mendapat semangat baru untuk menghafal memandangkan ramai yang sudah mula mengeluh sukar untuk tasmik sekurang-kurangnya empat muka sehari.

Kelas tasmik bagi pelajar program pensijilan berjalan mengikut kumpulan-kumpulan kecil yang dipanggil halaqah. Kelas tasmik bagi Halaqah Al Khansa’ berjalan di masjid.  Semua tekun mengaji dan menghafaz mengikut cara masing-masing. Ada yang selesa dengan cara mengulang-ulang satu ayat, ada yang merenung makna sesuatu ayat terlebih dahulu, ada juga yang membahagikan satu muka surat Al Quran kepada beberapa bahagian dan tak kurang juga yang menggunakan teknik menulis. 

“Busyra! Jom balik.” Haziqah, teman sehalaqah aku memanggilku. 

Ahli halaqah yang lain juga sedang bersiap-siap untuk pulang ke asrama, merehatkan diri di bilik masing-masing setelah berhempas pulas menghantar modal selama tiga jam. ‘Hantar modal’ istilah biasa yang digunakan oleh pelajar Darul Quran yang mebawa maksud tasmik muka surat baru, yang belum dihafal. Jika tasmik muka surat yang telah dihafal, istilah ‘iadah’ digunakan. 

“Awak balik dulu dengan yang lain. Saya nak stay di sini,” ujarku berhati-hati, menolak pelawaan Haziqah dengan baik.

Seperti biasa, aku akan menghabiskan masa di masjid sendirian, fokus mencari modal untuk hari esok. Sebelah tiang di hujung sudut masjid, seakan-akan bilik kedua aku. Entah kenapa sejak menuntut di sini,hati aku lebih senang memilih untuk memencilkan diri dari yang lain. Hati terasa sangat tenang berada di masjid Darul Quran yang menghadap tasik ini.Luas dan lapang.Beruzlah di masjid bersama burung-burung yang menghiburkan kononnya. Haha.

“Busyra, kau tak rasa kau dah macam kera sumbang? Hidup hanya dikelilingi rakan halaqah dan rakan sebilik. Sahabat-sahabat pensijilan yang lain, kau kenal?” Jiwa kecil mempersoalkan tindakan diri yang digerakkan hati.
“ Kera sumbang? Memang pun. Sememangnya aku lagi suka jika ramai yang tidak mengenali aku apatah lagi aku yang sebenar. Lagi pun aku di sini perlu fokus. Harapan ummi terlalu tinggi pada aku.”
“ Sekejap, aku bukan kera sumbang. Cuma aku kurang berminat untuk menghabiskan masa dengan berborak kosong. Salahkah aku tumpukan perhatian aku pada Al Quran?”
Akhirnya persoalan itu hanya mati begitu sahaja. Hati dan jiwa seakan tidak seiring.

Setiap hari, aku akan membuat target aku sendiri, berapa muka surat yang wajib aku tasmik. Kebiasaannya, aku mewajibkan diri aku untuk tasmik sekurang-kurangnya tujuh muka. Jika gagal, maka aku akan meng’iqab’ diri sendiri, sebagai denda kerana tidak bersungguh-sungguh mencapai matlamat yang digariskan. Namun, jika aku berjaya melebihi target aku, iaitu sebanyak tujuh muka, ganjaran akan menyusul sebagai penghargaan dan motivasi untuk terus bersemangat pada hari yang seterusnya.

Pesan Ummi, kita seharusnya susun dan rancang dalam setiap perkara yang kita lakukan. Salah satu ciri muwasofat tarbiyyah ialah tersusun urusannya. Kata-kata Saidina Ali R.A, ‘Kebenaran yang tidak tersusun akan dikalahkan oleh kebatilan yang tersusun’ ku pahat kukuh dalam ingatan. Buku nota berwarna merah jambu diselak. Pen hitam Faber Castel dicapai, dan pena terus menari riang merangka jadual harian aku di sini.

8.30 – 11.30 pagi : Kelas tasmik
11.30 – 1.00 petang : Modal 2 atau 3 muka        
2.00 – 4.00 petang : Modal 3 atau 4 muka
5.30 – 6.30 petang : Liqa’ asar / bebas
7.30 – 8.00 malam : Cukupkan modal
9.00 – 11.30 malam : Iadah

Bismillah. Jadual telah disusun, tinggal diri sendiri untuk mengikuti jadual tersebut dengan berdisiplin. “Ayuh Busyra , betulkan niat, anda mampu mengubahnya.Semoga Allah Redha” bisik hati kecilku.
*****
“Busyra, macam mana awak menghafal? Sebelum ini, awak tak pernah menghafal kan? Ramai yang kata awak laju”

Sumayyah menyapa aku seusai liqa’ asar melabuhkan tirainya. Aku yang masih di dalam mood liqa’ asar terpinga-pinga diserbu soalan oleh beliau. Liqa’ asar atau sebenarnya sebuah bulatan yang terdiri daripada pelajar Darul Quran, baik pensijilan mahupun Diploma merupakan satu medan untuk berkongsi apa-apa sahaja sama ada tazkirah, pengalaman atau cerita-cerita yang bermanfaat. Aku sangat gemarkan suasana ilmiah yang wujud di sini, setiap masa ada sahaja medan untuk berkongsi. Medan perkongsian ilmu yang dikatakan salah satu aspek yang membentuk Biah Solihah di sini. Liqa’ Asar juga tempat untuk pelajar ‘sembang santai’ , dan membuka minda mengenai isu-isu semasa yang berlaku.

“Alhamdulillah, haza min fadhli robbi. Saya hanya biasa-biasa sahaja, awak boleh tanya yang lain lagi hebat. Cuma saya seronok je untuk berkongsi.Kalau saya, saya akan fahamkan dahulu ayat itu tentang apa dan kaitan dengan ayat yang seterusnya.Setelah itu, bila awak baca ayat tersebut, bacalah seperti awak ingin ceritakan pada yang lain, seolah-olah awak sedang bercerita.” Jawabku dengan semangat.

“Owh. Saya pun dah cuba untuk fahamkan ayat dulu. Tapi saya tak selaju awak, saya lambat. Satu jam belum tentu dapat satu muka. Mungkin saya memang tak layak untuk hafal Quran,” Adu Sumayyah perlahan. Tergambar riak kecewa, sedih dan putus asa – bercampur aduk membentuk satu aura yang tidak menyenangkan. 

“Saya pun sama, satu jam belum tentu dapat.Awak, kita tidak mampu untuk ubah kemampuan daya ingatan kita yang Allah telah anugerahkan, tetapi kita mampu ubah daya usaha kita. Setiap orang ada kelebihan dan kekuatan masing-masing.Hanya kita sendiri yang tahu tahap kemampuan kita macam mana.”

“Maksud awak?”

“Contohnya saya, saya tahu saya perlu baca banyak kali dan betul-betul fokus untuk tasmik dengan lancar. Jadi saya akan korbankan waktu-waktu yang saya boleh korbankan. Kalau orang lain tidur pukul 11 malam, mungkin kita tidur pukul 12? Kalau orang lain lepas kelas tasmik lebih selesa untuk berehat-rehat dahulu, mungkin kita terus bergerak untuk hari yang seterusnya? Allah tidak akan pernah hampakan hamba-Nya yang berusaha, tinggal diri kita sendiri. Dan satu lagi yang ummi saya selalu pesan, kita menghafal kalam Allah, tetapi kita jauh dari-Nya, adakah benar-benar kita menghafal kerana-Nya? Jadi, solat malam, witir dan dhuha adalah satu kewajipan buat kita. Berdoa dan mengadulah pada-Nya, sesungguhnya Dia sangat merindukan rintihan dan luahan hamba-Nya.”

“Subhanallah,saya kagum. Terima kasih awak. Saya sangat hargai perkongsian awak hari ini. Doakan saya ye Busyra.”

“Allah, saya pun masih bertatih mencari rentak. In shaa Allah, saya yakin awak boleh. Kita sama-sama doa ye awak.”

Aku memandang tampang Sumayyah yang mula bersinar dengan semangat baru.Serentak satu perasaan luar biasa menyapa. Rasa bahagia dapat berkongsi, rasa gembira dapat menggembirakan yang lain. Semoga  semangat itu kekal sehingga hari yang mendatang. Lantas buku merah jambu dicapai lagi, satu helaian dikoyak lalu ku hulurkan kepadanya.

“Nah, ambiklah. Saya hadiahkan buat awak.Coretan itu saya tulis selepas muhasabah Quran ketika SYABAB dulu.Maaf hanya ini sahaja yang saya mampu, semoga membantu,”

Duhai hati,
Mengapa perlu bersedih dengan Al Quran,
Bukankah Al Quran itu berita gembira dari Ar Rahman?
Duhai hati,
Mengapa perlu resah dengan Al Quran,
Sedangkan Al Quran itu membawa ketenangan?
Duhai hati,
Mengapa perlu kecewa dengan Al Quran,
Bukankah kelak dialah yang diharapkan sebagai teman?
Duhai Hati,
Mengapa perlu putus asa dengan Al Quran,
Sedangkan kamu mengharapkan dia menjadi lindungan?
Duhai hati,
Usirlah rasa itu.
Sucikanlah dirimu.
Sesungguhnya Al Quran itu kalam-Nya yang suci,
Berada dekat pada hati yang suci.
Sesungguhnya hati ini hanya kuat kerana-Mu ya Allah.. 

Mata bundar itu mula bertakung dan perlahan-lahan mutiara-mutiara jernih mengalir pada pipi mulus Sumayyah.Bibirnya bergerak-gerak seakan ingin berkata sesuatu.Lantas badannya ku dakap. “Saya tahu awak boleh. Dan jangan lupa, saya sentiasa bersedia untuk berkongsi” bisikku perlahan sambil menggosok belakangnya perlahan, cuba mengurangkan bebanan persaan beliau.Aku mengerti perasaan itu kerna aku juga pernah melaluinya ketika muhasabah Quran dahulu. Cuma yang membezakan, keadaan aku lebih teruk, keadaan yang berbeza namun hasil perasannya sama. Sakit dan perit.

Muhasabah Quran. Muhasabah yang mengajar aku erti kebersamaan, erti persahabatan dan erti perjuangan yang sebenar.
Setiap kali aku terkenangkan muhasabah Quran, nama itu akan bermain di minda. Pasti.Izzah Yasirah, bagaimana agaknya dia sekarang?
 Dan aku membiarkan fikiran aku menerawang, terbang merentasi arus masa ke satu lembah kenangan yang tersimpan kemas dalam kotak memori. 

*****
Pagi itu, angin sejuk sehingga ke tulang. Kami menggigil menahan kesejukan.Seawal tiga pagi, kami telah dikejutkan oleh koordinator program yang diketuai oleh akak unit DNI – Disiplin dan Ibadah. Semua peserta Synergy Of Ulul Albab ( SYABAB) yang terdiri oleh pelajar pensijilan semester satu, masing-masing terpisat-pisat menahan kantuk. Tidak kurang juga yang terpinga-pinga tanda tidak mengerti. “Apa agaknya aktiviti pagi ini ya?” soalku sendirian, penuh tanda tanya. Namun, riak akak DnI yang mengalahkan singa betina hilang anak itu, mebuatkan kami terus menanti agenda pagi itu dengan penuh debaran. Tambah lagi, akak-akak fasilitator yang sebelum ini semuanya ceria  turut mempamerkan wajah tegang.

“Adik-adik! Dalam kiraan lima, buat satu bulatan besar. Lima...Empat...”

Kami terkocoh-kocoh berlari-lari membentuk satu bulatan besar. Mata terus terasa segar dek lantunan suara akak DnI yang bagaikan halilintar sebentar tadi.

“Yang muqarrar juzuk 1 maqra’ 5 dan ke atas, selangkah ke depan.” Arahan seterusnya dikeluarkan.
Separuh daripada peserta melangkah ke hadapan membentuk dua bulatan dan aku antara salah seorang daripada bulatan kedua.

“Yang muqarrar juzuk 2 maqra’ 1 dan ke atas, selangkah ke depan.”
Beberapa peserta melangkah ke hadapan termasuk aku. Tiga bulatan telah terbentuk.

“Yang muqarrar juzuk 2 maqra’ 5 dan ke atas, selangkah ke depan.”
Aku bersama tiga lagi peserta yang lain melangkah. Aku memerhati setiap wajah yang berada dalam bulatan yang sama. Sorang bekas pelajar MTQN Pahang, dua orang lagi bekas pelajar Imtiaz. Semuanya pernah menghafal tiga puluh juzuk. Ah hati mula tidak tenang,resah dan gelisah. Hanya aku yang tidak pernah menghafal berbanding dengan tiga yang lain.

“ Yang muqarrar juzuk 3 dan ke atas, selangkah ke depan.”
Hanya Syazwani melangkah ke depan menjadikan bilangan bulatan bertambah. Lima bulatan.

“Wow, banyaknya bulatan! Hebat! Ini yang dikatakan ukhuwwah? Kenapa perlu ada bulatan yang berlapis-lapis? Kenapa perlu ada jurang yang terlalu jauh? Juzuk tiga dan juzuk 1, adik-adik masuk kelas tasmik yang berbeza-beza ke?Setahu akak, semua dah masuk lima kali kelas kan?” 

Akak DnI menembak kami dengan soalan yang bertubi-tubi.Semua peserta hanya mampu menundukkan wajah. Terdengar bunyi esakan kecil.Aku kurang mengerti, kenapa kami perlu dimarahi dek muqarrar kami yang berbeza-beza? Bukankah setiap orang ada kemampuan masing-masing?

“Awak tasmik berapa muka satu hari?” tanya salah seorang akak fasi kepadaku.
“Er tujuh muka.” Jawabku teragak-agak. Kaget.
“Awak tasmik berapa muka?” Salah seorang peserta dari bulatan pertama disoal.
“Dua” Jawabnya dalam esakan.
“Dua! Yang bulatan depan dengar tak? Korang nak khatam sorang-sorang ke? Nak tinggal yang belakang-belakang ni sakit sendiri?”

 Kata-kata Akak DnI menyentap hati aku. Terasa bagai disimbah air,tersedar dari mimpi. Perasaan bersalah mula menebal. Ya Allah, selayaknya panggilan ‘pentingkan diri’ itu disandarkan kepada aku. Aku tidak pernah bergerak untuk membantu mereka yang lemah. Tangisan sesalan memenuhi ruang.
Aku memandang peserta yang disoal sebentar tadi.Wajahnya ditunduk, mungkin rasa rendah diri menguasai hati. “Jangan begitu sahabat, maafkan saya. Saya akan cuba untuk membantu semampu saya selepas ini.” Aku hanya mampu berbisik dari jauh. Mataku mencari-cari tanda nama peserta tersebut, terpampang sebuah nama indah. Izzah Yasirah.
*****
Alunan kumpulan Fursan menyanyikan nasyid keinsafan diri menyedarkan aku.Telefon pintar diambil, jari digerakkan merentasi skrin, membuka pesanan ringkas dari ummi tersayang. Sumayyah telah lama berlalu setelah tangisannya reda, meninggalkan aku menggelamun sendirian.

“Assalamualaikum Busyra. Macam mana tasmik hari ini?”
“waalaikumussalam ummi.Alhamdulillah,esok Busyra masuk juzuk empat. Doakan Busrya ye ummi.”
“Alhamdulillah. Ummi sentiasa doakan Busyra cemerlang di dunia dan akhirat. Busyra, semakin bertambah bilangan juzuk yang dihafal, semakin bertambah tanggungjawab Busyra. Amalkan ajaran Al-Quran yang dilantun dan dihafal setiap hari. Jangan lupa sujud syukur ye sayang.Hajat,taubat dan witir jangan tinggal.Banyakkan berpuasa, ekspresikan syukur kita dalam pelbagai cara.”

Aku tersenyum. Ah ummi, Busyra rindu.

‘ Dan sesungguhnya telah kami berikan nikmat kepada Luqman, iaitu : “Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur , maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji”
(Luqman : 12)

Bersambung..

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Belajar di Darul Quran JAKIM (Bhg. 1)

Bismillah. Tujuan saya tulis ini adalah supaya bakal pelajar DQ atau sesiapa yang minat nak tahu, bagaimana keadaan belajar di DQ. *dulu saya yang stress sebelum nak masuk DQ, sebab tak jumpa catatan bekas pelajar DQ untuk rujukan. Saya merupakan  bekas pelajar Persijilan Tahfiz DQ-UIA 2014/15 dan kini menyambung pelajaran di UIA. Batch saya ialah batch ke-15 yang menyertai program ini. RINGKAS MENGENAI PROGRAM Program Persijilan Tahfiz DQ-UIA ini ialah program kolaborasi antara Darul Quran JAKIM dengan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Para pelajar akan memperuntukkan masa selama 18 bulan atau setahun setengah untuk menghafaz keseluruhan 30 juzuk al-Quran. Kemudian, pelajar tersebut boleh melanjutkan ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia sejurus tamat pengajian di DQ. PERMOHONAN Untuk permohonan, pelajar perlu rujuk laman sesawang DQ untuk tahu mengenai syarat kelayakan, tarikh buka permohonan dan sebagainya. Secara umumnya, untuk program Persijilan, keputu...

Layakkah aku digelar HAFIZAH ALQURAN?

Orang kata : Indah khabar dari rupa.. Tapi Masjid ini, indah segala-galanya ..19 JANUARI 2015.. Suatu ketika dahulu, tarikh itu amat bersejarah buat diri ini. Alhamdulillah 'ala kulli haal. Pada tarikh itu... Aku berjaya tamat tasmik hafazan 30 Juzuk Al-Quran buat kali pertama. Walaupun dua kali tarikh target terlepas, rupa-rupanya Allah nak izinkan jatuh pada tarikh ini, tarikh yang sama dengan tarikh kelahiranku.. Beberapa bulan selepas itu (menghampiri setahun), Allah mengizinkan aku ingin singgah di masjid Darul Quran, kebetulan pula ada rehearsel majlis khatam Al-Quran untuk meraikan pelajar-pelajar yang berjaya habis tasmik hafazan 30 Juzuk Al-Quran. Suasana yang amat tenang dan syahdu. Satu persatu surah pendek dari Juz 30 diselesaikan bacaannya.. akhirnya menitis air mata jernih di pipiku.. Sebak, terharu, gembira dan syahdu, segalanya bersatu. Entah bagaimana lagi seharusnya aku bersyukur kepada Allah. Walaupun aku rasa terlalu mustahil buat diri ini mengkhatam...

Pengalaman Belajar di Darul Quran JAKIM (Bhg.2)

​   KEHIDUPAN BERPERSATUAN Pelajar Persijilan Tahfiz DQ-UIAM mempunyai persatuannya sendiri yang diberi nama Intellectual Quranic Generation Club (I.Q.R.a.C). Sebutannya bukan "Iqra'" tapi ai-qiu-rek. Haha k.  Ada pelbagai biro di bawah IQRaC seperti persatuan lain seperti; Biro Akademik, Tugas-Tugas Khas, Tarbiah & Kerohanian, Ekonomi, Perhubungan Luar, Penerbitan & Informasi dsb.  Boleh dikatakan sangat aktif dalam menganjurkan program-program untuk pembangunan diri ahlinya. Antaranya: - SYABAB- Orientasi untuk pelajar-pelajar baru. Lebih kepada cabaran untuk fizikal, mental dan rohani. - INTROFAZ- Pengenalan untuk pelajar baru kepada dunia huffaz (cara hafazan dsb). Lebih berbentuk akademik.  - OBIQ- Program pengenalan usrah dan macam ice-breaking untuk ahli-ahli usrah.  - INSIDE- Karnival mengenai multimedia dan dakwah.  - SUKRAC- Sukan untuk ahli IQRaC.  - NEWA- Program rekreasi (explorace dsb) untuk pemant...