Skip to main content

FALSAFAH AL HAYAH

Pertengahan Januari ialah kemuncak musim syita’ di Mesir dan sekitar tanah arab. Waktu ini kebiasaannya semua penuntut ilmu khususnya di Azhar sedang bertungkus lumus dengan imtihan faslul awwal. Di mana-mana sahaja semua kelihatan sedang bergelut dengan nota atau buku yang mengandungi muqorror(silibus) yang perlu dihafal lumat sebelum hari peperiksaan menjengah.


Ruangan masjid-masjid  juga sering penuh dan menjadi tempat pilihan untuk muzakarah dan menghafal kerana bebas Wifi dan bahan kunyahan(makanan). Masakan tidak, sausana sejuk seolah-olah berkrompomi dengan perut agar meminta dipenuhi setiap masa.


Kata guru kami Sidna Syaikh Fauzi Kunati hafizahullah ketika dalam darsnya di Jami’ Azhar, “Tolabul ilmi akan bersedia memahamkan, menghafal, muzakarah sepanjang masa sejak hari pertama dia mempelajari mana-mana kitab tetapi tolabul imtihan akan belajar di penghujungnya, habis imtihan habislah segala yang dihafalnya.”


Begitulah di Azhar as-Syarif, ketulenan tentang jati diri seorang penuntut ilmu Islam sangat dititik beratkan oleh para masyaikhnya. Kerana iman datangnya dengan ilmu. Rasulullah sallallahu alaihi wasalam sendiri menerima wahyu pertama dengan tuntutan Iqra’. Sifir yang biasa, apabila sudah mempunyai ilmu maka iman yang terbina akan kukuh maka seterusnya manusia hidup penuh kesejahteraan.


Baik, terus kepada tajuk.


Setiap daripada kita akan melalui empat fasa dan tempoh yang paling singkat ialah fasa kedua iatu sekarang, kehidupan dunia. Telah mendahuluinya sebelum itu fasa di alam ruh yang kita disoal ‘alastu birabbikum?’.


Selepas dunia berbaki lagi dua fasa. Fasa ketiga sebahagian mereka sedang menjalaninya sejak beribu-ribu tahun, sebahagiannya baru memasukinya semalam dan tinggal kita di sini masih menunggu giliran, iatulah alam barzakh. Kehidupan dunia walaupun adalah yang paling pendek tetapi ia menjadi penentu nasib kepada beribu-ribu tahun seterusnya yang tempohnya sang malaikat juga tidak mengetahui bila akan tamat. Fasa terakhir, ialah fasa ganjaran. Ahwal kita di sana bergantung atas apa yang sedang kita sibukkan sekarang.


Jadi teman, bagaimana ingin menyikapi dunia dan seisinya?


Ambil sekadarnya sahaja? Seperti yang selalu kita dengar?


Maulana Imam Duktur Ali Jumaah, bekas mufti Mesir merangkap guru kepada sekalian guru-guru kami di Azhar mengajarkan agar cintailah dunia! . Lakukan yang terbaik dan bersungguh-sungguh dalam segenap hal sama ada kerjaya, pelajaran, kekeluargaan apatah lagi hal ibadah. Cinta dunia bukan bermakna memenuhi kehendak selera dan syahwat bahkan itu cinta yang palsu dan rapuh. Kerana asas diciptakan manusia adalah kekal dan bukan fana’. Cinta kepada kehidupan bahkan membuatkan kita menjaga adab dan budi sesama insan, semut, pohon kurma, bahkan makhluk pejal seperti batu.


Untuk membentuk rasa cinta seperti itu kita perlu belajar dan renungan ilmu yang dibimbing oleh insan-insan yang ada disiplin ilmu dan amalnya. Faham agama dan cinta yang dibawa oleh guru-guru di Azhar mirip dengan apa yang dijelaskan oleh ilmuwan tanah air Syed Naquib al Attas. Ruku’ dan sujud kita bukan keterpaksaan tetapi kesukarelaan yang terbentuk daripada rasa syukur dan keberhutangan kita pada Tuhan yang Esa atas penciptaan serta kurniaan hidup dan nikmat yang maha banyak.

Maulana Imam Duktur Ali Jumaah hafizahullah

TAA’YUSH

Ok mari gerakkan sedikit kaca mata kita.

Rasulullah sallallahu alaihi wasalam telah meneladani kita dengan satu konsep yang dinamakan “taa’yush” atau inggerisnya coexistence yang bermaksud kewujudan bersama atau keharmonian. Bagaimana Islam melentur(baca: berfleksibel) bersama kehidupan yang berbeza ragam manusia dan tuntutan semangat zaman. Islam itu ada padanya wahyu yang mutlak dan tidak berubah dan Islam padanya juga keringanan. Taa’yush berdiri atas mawazin(pertimbangan) antara dua perkara iatu nusus(wahyu) dan mawaqif(situasi).


Masalan seperti apa yang pernah diceritakan Maulana Imam Ali Jumaah hafizahullah, bahawa ketika Islam datang dengan tuntutan tauhid kepada Tuhan yang satu, Rasulullah sallallahu alaihi wasalam masih melangkah ke hadapan Kaabah untuk solat padahal di kiri dan kanannya berdiri al Latta dan al Uzza. Bahkan tiada arahan untuk menghancurkan patung-patung tersebut dengan segera. Setelah hampir 20 tahun selepas itu barulah dihancurkan apabila Islam sudah diterima ramai. Lihatlah bagaimana nabi hidup dan bertaa’yush dengan umatnya.


Jika di Mesir iatu sekitar Medan Tahrir terdapat  puluhan patung di tiang-tiang banggunan. Orang mempersoalkan kenapa tidak dihancurkan patung-patung tersebut? Sidna Syaikh Ali bertanya kembali adakah patung-patung itu dijadikan sembahan? Adakah ada upacara tertentu yang memuji dan menyucikan patung tersebut atau ia hanya tidak lebih sekadar tinggalan jajahan Perancis dahulu kala yang semakin meluntur warnanya setiap hari?


Sidna Syaikh menceritakan bahawa beliau tetap menerima jemputan muktamar atau konferens antarabangsa di hotel-hotel mewah yang terhidangnya arak dan makanan haram. Apa yang dilakukan ialah beliau menghadiri jemputan dan melaksanakan tanggungjawabnya membentang kertas kerja lalu pulang tanpa menjamah segala yang diharamkan.


Beliau tidak mengambil tindakan memboikot perjumpaan tersebut atau memprotesnya kepada pihak penganjur. Maslahah yang lebih besar ketika itu ialah menyampaikan suara Islam di tengah perjumpaan umat yang perlukan pandangan Islam. Haram masih haram dan jalan kepadanya sentiasa mesti dihalang tetapi apabila bertembung dengan tuntutan maka bertaa’yushlah !


Contoh mudah dan lebih dekat ialah anjing.
Ya benar, telah dirawayatkan oleh sebuah hadith yang sahih di dalam Sahih Bukhari bahawasanya malaikat rahmat tidak masuk kerumah di mana terdapat di dalamnya anjing dan tidak langsung mengingkari kebenaran hadith, akan tetapi semua orang di dunia ini mengakui akan kehandalan anjing dalam khidmat menjaga keselamatan. Maka kita tidak boleh mencemuh jika terlihat ada dalam kalangan kita yang memelihara anjing atas dasar tujuan tersebut.


Akibat kegagalan taa’yush boleh membawa kepada tindakan-tindakan ekstrim yang menyebabkan timbulnya golongan-golongan mencemarkan nama Islam seperti Daesh dan sebagainya.


Inilah cara hidup Islam. Disiplin dengan syariat tetapi tetap meraikan keadaan umat. Sangat banyak contoh dan mustahil untuk ditulis di sini. Cara yang terbaik adalah dengan meluaskan bacaan pada Seerah Nabi dan pada sabiqin. Selepas banyak mengamatinya nescaya anda akan berasa takjub dengan cara-cara mereka hidup pada zaman mereka. Akhir kalam, baca, baca dan terus membaca. Apabila runsing tanyalah kepada ahlinya.


Semoga kita terus hidup dengan cara yang betul dengan rahmat Tuhan dan syafaat Nur Muhammad sallallhu alaihi wasalam.

Gambar terakhir hehe. Suasana dars bersama Syaikh Fauzi Kunati hafizahullah di al-Azhar. Syaikh seorang warganegara Pantai Gading sedang menyiapkan master.

Wallahua’lam =)


Tulisan, 

Afifah Ali, insan yang mengharapkan hari-hari tuanya nanti tidak membosankan.

11 Januari 2018/ 12 Rabiul Akhir 1439H

Hayyu Sabiek, Kaherah.
  











https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhWwoErAwOhZ5D6z6XHo1WF2BDJ8fb7STHBmHnK7m5yQtCvwYTxu6KVJlSw8pU4jyLxqtzMH6DDdS6xxjazWpmOT68vM3oAB44N-Ie4tSmvX1vkAXjYNZRcoAGpiouiJGABWxsqv_bTV4U1/s320/FB_IMG_1512674444122_1.jpg
                               Maulana Imam Duktur Ali Jumaah hafizahullah








Ya benar, telah dirawayatkan oleh sebuah hadith yang sahih di dalam Sahih Bukhari bahawasanya malaikat rahmat tidak masuk kerumah di mana terdapat di dalamnya anjing dan tidak langsung mengingkari kebenaran hadith, akan tetapi semua orang di dunia ini mengakui akan kehandalan anjing dalam khidmat menjaga keselamatan. Maka kita tidak boleh mencemuh jika terlihat ada dalam kalangan kita yang memelihara anjing atas dasar tujuan tersebut.




https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgxC_BFBc_XU15f_WwUJ-IwOHqbLRncZh9BkcCjN76Hi9kH6TJyhN59zqiZ5f5dZD010h5DnAwIHVkj_t4PXct12GnHfIvLXMPz_4VOIajtscb1A_QXnHPrnkR8VNwCvTsPopR1yXdI29x9/s320/FB_IMG_1515697858724.jpg
Gambar terakhir hehe. Sausana dars bersama Syaikh Fauzi Kunati hafizahullah di al Azhar. Syaikh seorang warganegara Pantai Gading sedang menyiapkan master.





Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Belajar di Darul Quran JAKIM (Bhg. 1)

Bismillah. Tujuan saya tulis ini adalah supaya bakal pelajar DQ atau sesiapa yang minat nak tahu, bagaimana keadaan belajar di DQ. *dulu saya yang stress sebelum nak masuk DQ, sebab tak jumpa catatan bekas pelajar DQ untuk rujukan. Saya merupakan  bekas pelajar Persijilan Tahfiz DQ-UIA 2014/15 dan kini menyambung pelajaran di UIA. Batch saya ialah batch ke-15 yang menyertai program ini. RINGKAS MENGENAI PROGRAM Program Persijilan Tahfiz DQ-UIA ini ialah program kolaborasi antara Darul Quran JAKIM dengan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Para pelajar akan memperuntukkan masa selama 18 bulan atau setahun setengah untuk menghafaz keseluruhan 30 juzuk al-Quran. Kemudian, pelajar tersebut boleh melanjutkan ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia sejurus tamat pengajian di DQ. PERMOHONAN Untuk permohonan, pelajar perlu rujuk laman sesawang DQ untuk tahu mengenai syarat kelayakan, tarikh buka permohonan dan sebagainya. Secara umumnya, untuk program Persijilan, keputu...

Layakkah aku digelar HAFIZAH ALQURAN?

Orang kata : Indah khabar dari rupa.. Tapi Masjid ini, indah segala-galanya ..19 JANUARI 2015.. Suatu ketika dahulu, tarikh itu amat bersejarah buat diri ini. Alhamdulillah 'ala kulli haal. Pada tarikh itu... Aku berjaya tamat tasmik hafazan 30 Juzuk Al-Quran buat kali pertama. Walaupun dua kali tarikh target terlepas, rupa-rupanya Allah nak izinkan jatuh pada tarikh ini, tarikh yang sama dengan tarikh kelahiranku.. Beberapa bulan selepas itu (menghampiri setahun), Allah mengizinkan aku ingin singgah di masjid Darul Quran, kebetulan pula ada rehearsel majlis khatam Al-Quran untuk meraikan pelajar-pelajar yang berjaya habis tasmik hafazan 30 Juzuk Al-Quran. Suasana yang amat tenang dan syahdu. Satu persatu surah pendek dari Juz 30 diselesaikan bacaannya.. akhirnya menitis air mata jernih di pipiku.. Sebak, terharu, gembira dan syahdu, segalanya bersatu. Entah bagaimana lagi seharusnya aku bersyukur kepada Allah. Walaupun aku rasa terlalu mustahil buat diri ini mengkhatam...

Pengalaman Belajar di Darul Quran JAKIM (Bhg.2)

​   KEHIDUPAN BERPERSATUAN Pelajar Persijilan Tahfiz DQ-UIAM mempunyai persatuannya sendiri yang diberi nama Intellectual Quranic Generation Club (I.Q.R.a.C). Sebutannya bukan "Iqra'" tapi ai-qiu-rek. Haha k.  Ada pelbagai biro di bawah IQRaC seperti persatuan lain seperti; Biro Akademik, Tugas-Tugas Khas, Tarbiah & Kerohanian, Ekonomi, Perhubungan Luar, Penerbitan & Informasi dsb.  Boleh dikatakan sangat aktif dalam menganjurkan program-program untuk pembangunan diri ahlinya. Antaranya: - SYABAB- Orientasi untuk pelajar-pelajar baru. Lebih kepada cabaran untuk fizikal, mental dan rohani. - INTROFAZ- Pengenalan untuk pelajar baru kepada dunia huffaz (cara hafazan dsb). Lebih berbentuk akademik.  - OBIQ- Program pengenalan usrah dan macam ice-breaking untuk ahli-ahli usrah.  - INSIDE- Karnival mengenai multimedia dan dakwah.  - SUKRAC- Sukan untuk ahli IQRaC.  - NEWA- Program rekreasi (explorace dsb) untuk pemant...